要旨|ABSTRACT

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作品論文報告研究ノート


まんがと映画における物語と表現方法の関係

山本忠宏〈先端芸術学部メディア表現学科助手〉

物語形式を前提としている映画とまんがにおいて、物語を語る表現方法の多様性について論じていく。作家にとって何を中心に据えるかにより表現方法は変化し、物語だけではなくキャラクターや表現方法も同時に表現の目的となる。映画の「コンティニュイティ・システム」や、まんがの「映画的手法」を軸に、物語を中心に据えた表現方法に対するオルタナティブな方法について具体例を挙げながら、そのような態度が物語の表現方法の拡張につながるということを示していく。

The relation between story and methods of expression in manga and cinema

YAMAMOTO,Tadahiro
Assistant, Department of Media Arts, School of Progressive Arts

This paper is an examination of the variety of methods of expression used within the fields of film and manga. I argue that the artistic focus of a particular work greatly influences the artist's choice of expressive techniques, whether that focus is the plot, the characters, or the form itself. I begin my analysis with an investigation of the relationship between “traditional" plot-focused film and manga and the techniques commonly employed therein (in particular, continuity in the case of film and cinematic techniques (eigateki shuhou) in the case of manga). I then move on to examine the “alternative" methods of expression utilized in character- and form-focused works, providing specific examples from the realms of both cinema and manga. Finally, I argue that the existence of these “alternative" methods has served to broaden the range of expressive techniques used in story-focused works.

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映像文化の創出:京都「記録映画を見る会」の活動を振り返る
第1部:見たい映画を見る:初中期の自主上映活動とその頂点としての『戦艦ポチョムキン』上映

森下明彦〈先端芸術学部造形表現学科教授〉

1955年京都市に「記録映画を見る会」が発足した(会員約700名)。シネ・クラブとしての会の目的は、上映の機会に恵まれていなかった自主制作の記録映画(およびその制作者たち)と人々との相互コミュニケーションの場を開くことであった。会は月一度の定期的自主上映を開催し、作家たちを招き上映会後の討論を行った。地域や職場に出かけた移動映写や会誌の発行なども手がけた。第二次世界大戦後における日本の文化運動の担い手を志向していた。本研究は「記録映画を見る会」が追求した見ることと作ることという2つの方針に応じて2部構成になる。これら2つは会のおよそ7年間の存続の初中期と後期に対応する。第1部では会の理念が吟味され、時代を追ってその活動を辿り、「見る」ことの意味を検討する。

Creation of New Culture: Activities of "Kiroku-eiga wo miru kai", Kyoto
Part 1: Seeing films: its independent screenings and the case of "The Battleship Potemkin" in early and mid period


MORISHITA, Akihiko
Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts

People's group named "Kiroku-eiga wo miru kai (literally a society for seeing documentary films)" was formed with members of approximately seven hundred in Kyoto in 1955. As a cine-club, the aim of the society was to open a new field of mutual communication between independent documentary films and other films which seldom had opportunities to be screened so far with cineastes included on the one hand, and citizens of Kyoto on the other. So the society started to hold regular independent showings once a month with guests of filmmakers and discussions after showings. It also carried on other related activities such as traveling screenings and publication of magazines. It preferred to be a section of the cultural movement in Japan after the second world war. Research is divided into two parts according to two principles of seeing and making which the society seemed to pursue. These two are in relation to the period of its about seven years existence; first five years and last two respectively. In this first part, the very concept of the society will be scrutinized, its activities described chronologically and the meaning of 'seeing' discussed.

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チタン金属板に色彩を付加する技術は、チタン金属の優れた素材を広くデザイン分野に導入する上で重要な技術である。従来陽極酸化法が知られているが、得られた色彩は原色に近いどちらかというとドギツイ色彩であった。これに対し、本論文で導入した化学酸化法で黒下塗り膜を一旦形成し、その後この黒下塗りを除去した後に陽極酸化を改めて施すことにより、落ち着いた色調でかつ中間色に近い発色が得られることが判った。この可能性はデザイン上でも重要な可能性をもたらすものと考えられる。さらに、作成した試料の色彩を測色器で測定し、再現性のあるデ−タ蓄積の可能性を示唆した。最後に筆描き法を採用した陽極酸化法で作成した、チタン容器の具体的なプロダクトデザイン作品を示した。

Preliminary Research on the Possibility of Color Addition by the Anodizing Method for Titanium Substrates

KIM, Jong Ki
Assistant, Department of Product Design, School of Design
OGURA, Shigetaro
Professor, Graduate School of Art and Design

Recently anodizing technique for titanium metal products becomes of more keen interest because of the titanium's own nature. Anodizing technique has provided such possibility, but up to now the color obtained reveals somehow primary color. In this paper, we proposed a compound process, i.e. at first chemical oxidization, then followed by further anodizing process, so that the colors between primary colors have been successfully obtained. In addition we tried the color analysis for the specimen obtained both by ordinary and our anodizing techniques using a colorimeter. Finally, we present examples of titanium piece fabricated, adopting a freehand drawing technique

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本研究は、瀬戸内沿海文化の実態とその歴史的変遷を、「環境デザイン」研究の視点から、「沿海景観」「土地利用」について現地調査・文献調査を行い、地域の固有価値を再評価することを目的としている。

その際、瀬戸内海が最も繁栄していたとされる江戸時代に着目し、その指針として、当時の瀬戸内海を横断的且つ詳細に観察したシーボルトらの記録*1〜*4を利用する。

現在の、陸からの視点でしか評価されない瀬戸内沿海文化を、海からの視点で再評価することにより、瀬戸内沿海域の活性化に繋がると考えた。

*1 本研究で利用するシーボルトの瀬戸内海に関する著書は次の7冊である。
1)フィリップ・フランツ・フォン・シーボルド 中井晶夫他訳:日本 第1〜3巻、図録第1〜2巻:雄松堂出版:1977〜1978 2)ジーボルト 斎藤信訳:江戸参府紀行:平凡社:1967 3)シーボルト 石山禎一他訳:シーボルト日記:八坂書房:2005
*2 本研究で利用するケンペルの瀬戸内海に関する著書は次の3冊である。
1)ケンペル 斎藤信訳:江戸参府旅行日記:平凡社:1977 2) エンゲルベルト・ケンペル 今井正訳:日本誌 上・下:霞ケ関出版: 1989
*3 本研究で利用する朝鮮通信使の瀬戸内海に関する著書は次の1冊である。
1)申維翰 姜在彦訳:海游録:平凡社:1974
*4 本研究で利用するリヒトホーフェンの瀬戸内海に関する著書は次の2冊である。
1)リヒトホーフェン 海老原正雄訳:支那旅行日記 上・下巻:慶応出版社:1943

A Study on the Revaluation of Scenic Value of SETOUCHI that Siebold et al. Saw

SAIKI, Takahito
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
YAMANOUCHI, Makoto
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
SAGARA, Jiro
Professor, Department of Product Design, School of Design
SOWA, Tomoyuki
Associate Professor, Department of Product Design, School of Design
UEHARA, Misato
Assistant Professor, Department of Forest Science, Faculty of Agriculture, Shinshu University
MIYASHIRO, Takashi
Fellow, Research Institute of Arts and Design
KINOSHITA, Reiko
The Arts and Design Division (Doctoral Degree Course), Graduate School of Arts and Design at Kobe Design University

The purpose of this study is to re-evaluate the value of local identity in SETOUCHI (The Inland Sea), by doing fieldworks and researches about the current situation and the historical transition of the coastal culture of SETOUCHI, from the viewpoint of environmental design, especially “coastal scenery" and “land use".

For this study, the Edo Era which is said that the most prosperous age in the history of SETOUCHI is focused, and the record written by Siebold who investigated SETOUCHI in detail, is used as the guiding principle.

It is hypothesized that the re-evaluation of the coastal culture of SETOUCHI from the marine point of view that has been only evaluated from the land point of view will lead the re-activation of SETOUCHI.


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