要旨|ABSTRACT

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作品報告

 近年、森林浴による気持ち良さ・快適さが注目されている。しかし、広大な都市林を有するヨーロッパに比べて、都市の緑地が少ない我国では、国土の大半を占める森林環境の有効活用が重要な課題だが、散策コースによる線的な利用は、その一部を使用しているに過ぎない。
 また、決まったコースを歩く受動的な森林浴に対して、林内における環境学習や里山林特有の植生回復のための面的な林床管理は、より能動的な森との関わりといえる。
  よって本研究では、林内保全活動のリラクゼーションおよび環境学習効果の評価を行った。
 その結果、以下のことが明らかになった。
 1)散策路がない管理放棄された小面積の二次林における林内保全作業であっても、植生や、植生遷移等に関するレクチャーと組み合わせることで心理的なリラクゼーション効果が得られる。
 2)探索・散策よりも、密生化した常緑広葉樹低木の除伐を含むより能動的な林床管理の方がリラクゼーション効果が高い。

The evaluation of the relaxation effect and the environmental study effect of the natural conservation activity in secondary woodland

KOGA, Shunsaku
Professor, Graduate School of Design Research
SUGIMOTO, Masami
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
SAIKI, Takahito
Professor, Graduate School of Design Research
UEHARA, Misato
Research Associate, Department of Environmental Design, School of Design


 The purpose of this report is to evaluate the relaxation effect and the environmental study effect of natural conservation programs in Secondary forest.
 As a result, the following became in the clarifying.
 1) Even if the secondary forest with the small area which was not managed long time, there is a psychological relaxation effect of being released from stress by the conservation programs in the forest with the lecture about vegetation and the natural succession.
 2) The relaxation effect of forest management programs is higher than in the taking a walk program in the forest.

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東アジアの稲作文化における集落・居住空間と伝統的環境観に関する国際比較

-中国貴州省トン族集落における風水観と住居・鼓楼・水系・広場が生み出す空間構成原理-

齊木崇人〈大学院芸術工学研究科教授〉
土肥博至〈大学院芸術工学研究科教授〉
川北健雄〈デザイン学部環境・建築デザイン学科助教授〉
山之内誠〈デザイン学部環境・建築デザイン学科助教授〉
藤本修三〈先端芸術学部造形表現学科教授〉
戸矢崎満男〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉
黄 国賓〈大学院芸術工学研究科非常勤講師〉
柳沢 究〈大学院芸術工学研究科助手〉
長野真紀〈大学院博士後期課程〉

 本研究は、中国貴州省の自然と共存してきた集落・居住空間の構成原理と地域固有の伝統的環境観の実態把握を通して、東アジア地域に見られる歴史を経て生き続けてきた集落空間の集合システムと、固有の伝統的居住空間が持つ環境観を考究することを目的とする。
 アジアの伝統的集落や居住環境の空間構成原理に見る1.「立地環境(ところ)」2.「生活・文化(営み)」3.「建築(かたち)」に主眼を置き、集落と居住空間の持続要因を明らかにする。2005年9月1日から8日にかけて、中国貴州省従江県増沖、黎平県肇興、黎平県堂安集落を巡り、現地滞在型の調査を行った。場所を選び「住む」ことに関する原初的な空間構成と要素が、自然の潜在力を生かした伝統文化として生き続け、そこには歴史的経験が積み重ねられている。各集落の土地との強い結びつきを持った地域固有の伝統的な建築や居住空間を、時間を越えたエコロジカルな仕組みとして再評価し、「土地利用」「集落コミュニティ」「住居と共同施設」の理解を通して、東アジアの伝統的環境観と集落・居住空間の構成原理について読み解いていく。

International Comparative Study on the Settlements & Residential Spaces and Historical Viewpoint of Environment based on the Rice Farming Culture in East Asia
-The Viewpoint of Feng- Shui, and Spatial Composition System composed by residences, Gu-Lou(Drum-Tower), Water System, and Common Spaces in Dong zu Villages, Gui Zhou, China-

SAIKI, Takahito
Professor, Graduate School of Design Research
DOHI, Hiroshi
Professor, Graduate School of Design Research
KAWAKITA, Takeo
Associate Professor, Department of Enviromental Design, School of Design
YAMANOUCHI, Makoto
Associate Professor, Department of Enviromental Design, School of Design
FUJIMOTO, Syuzo
Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
TOYAZAKI, Mitsuo
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
HUANG, Kuopin
Part-time Lecturer, Graduate School of Design Research
YANAGISAWA, Kiwamu
Research Associate, Graduate School of Design Research
NAGANO, Maki
The Design Theory Division(Doctoral Course), Graduate School of Design Research at Kobe Design University


 The purpose of the study is to clarify the spatial composition system of historical agricultural settlements, and the design principle of peculiar traditional residential spaces in East Asia, while studying the local traditional viewpoint of environments coexisted with natural environments, and the composition principle of settlements and residential spaces in Gui-Zhou China. By focusing on the 1.Location & Environment, 2.Life & Culture, 3.Architecture, that can be seen in the principle of spatial composition of historical settlements and residential environments in Asia, continuation factors of those settlements and environments will be clarified.
 From 1st to 8th September 2005, Zen-Chong Village of Cong-Jiang Prefecture, Zhao-Xing Village and Tang-An Village of Li-Ping Prefecture, Gui-Zhou, China were investigated, while staying at local communities. The investigations clarify that primitive spatial compositions and factors of those villages as a result of careful selection of places to live, have been sustained, and those villages have compounded the peculiar historical experiences. By reevaluating the local traditional architectures and residential spaces of each village coexisted strongly with localities as the universal ecological system, and understanding "land uses", "local communities" and "houses & common spaces", the composition principles of settlements and residential spaces in East Asia will be clarified.

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神戸「ガーデンシティ舞多聞」みついけプロジェクト2
-住まいづくり、ルールづくり、ネットワークづくり-

齊木崇人〈大学院芸術工学研究科教授〉
土肥博至〈大学院芸術工学研究科教授〉
杉本正美〈デザイン学部環境・建築デザイン学科教授〉
小玉祐一郎〈デザイン学部環境・建築デザイン学科教授〉
川北健雄〈デザイン学部環境・建築デザイン学科助教授〉
木村博昭〈京都工芸繊維大学教授〉
下田あづさ〈元・環境・建築デザイン学科助手〉
上原三知〈デザイン学部環境・建築デザイン学科助手〉
ヒメネス ベルデホ・ホアン ラモン〈芸術工学研究所特別研究員〉
鎌田誠史〈大学院博士後期課程〉
長野真紀〈大学院博士後期課程〉
李 勝煥〈大学院博士後期課程〉
宮代隆司〈大学院博士後期課程〉

 本稿は、2001年度より神戸芸術工科大学が都市再生機構から受託し、事業協力者として継続的に携わっている、神戸「ガーデンシティ舞多聞」みついけプロジェクトに関する報告である。
 本稿は、一昨年度(2004年度)の神戸芸術工科大学の紀要に掲載された「新・田園都市の実験-神戸「ガーデンシティ舞多聞」みついけプロジェクト-」(執筆代表者 齊木崇人)と、昨年度(2005年度)の「神戸『ガーデンシティ舞多聞』みついけプロジェクト-コミュニティづくり、住まいづくり、ルールづくり-」の内容を引き継いでいる。
 2004年度は、1)本プロジェクトの主要なコンセプトである「新・田園都市構想」の礎となったイギリスの「田園都市思想」と、その実践の場となった世界初の田園都市「レッチワース」、2)「田園都市思想」と「レッチワース」の持続可能性に着目し、2001年に開催された「新・田園都市国際会議」とその成果物である「新・田園都市構想」、3)「新・田園都市構想」を基本理念に計画された「ガーデンシティ舞多聞」のマスタープランと「みついけプロジェクト」の実施計画策定、4)「みついけプロジェクト」のコミュニティづくりの仕掛けとその実践、5)以後の展開、についての報告を行った。
 2005年度は、1)入居予定者決定までの経緯(コミュニティづくり)と、2)住宅プランの個別ヒアリング(住まいづくり)、3)2006年春の宅地引渡しまで行われたコミュニティワークショップ(ルールづくり)についての経過報告を行った。
 本年度は、「ガーデンシティ舞多聞」みついけプロジェクトの概要、研究の背景について述べた後、プロジェクトの内容を、空間デザイン、コミュニティデザイン、コミュニティマネージメントの3項目に分類した上で、1)協定・ガイドライン(ルールづくり)、2)住宅デザインの提案(住まいづくり)、3)サポート体制(ネットワークづくり)について言及する。

Garden City MAITAMON, MITSUIKE Project in Kobe 2
-Housing Design, Regulation Design, Network Design-

SAIKI, Takahito
Professor, Graduate School of Design Research
DOHI, Hiroshi
Professor, Graduate School of Design Research
SUGIMOTO, Masami
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
KODAMA, Yuichiro
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
KAWAKITA, Takeo
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
KIMURA, Hiroaki
Professor, Kyoto Institute of Technology
SHIMODA, Azusa
Former Research Associate, Department of Environmental Design
UEHARA, Misato
Research Associate, Department of Environmental Design, School of Design
JIMENEZ VERDEJO, Juan Ramon
Special Researcher at Design Research Institute
KAMATA, Seishi
The Design Theory Division (Doctoral Course), Graduate School of Design Research at Kobe Design University
NAGANO, Maki
The Design Theory Division (Doctoral Course), Graduate School of Design Research at Kobe Design University
LEE, Seung-Hwan
The Design Theory Division (Doctoral Course), Graduate School of Design Research at Kobe Design University
MIYASHIRO, Takashi
The Design Theory Division (Doctoral Course), Graduate School of Design Research at Kobe Design University

 This paper is a report of Garden City MAITAMON, MITSUIKE Project in Kobe in which Kobe Design University takes charge from Urban Renaissance Agency, and is continuously engaged as an enterprise cooperator from the 2001 fiscal year. This paper has succeeded the contents of the " New Garden City Project; Garden City MAITAMON, MITSUIKE Project in Kobe " written in the bulletin of Kobe Design University in the year 2004, and "Garden City MAITAMON, MITSUIKE Project in Kobe; Community Design, Housing Design, Regulation Design" in the year 2005.
 In the year 2004, the following topics are referred; 1.Garden City Concepts which became the foundation of the New Garden City Concepts which is the main concepts of this project, and the worldユs first Garden City Letchworth in Britain, 2. New Garden City International Conference held in 2001 paying attention to the sustainability of Garden City Concepts and Letchworth, and the New Garden City Concepts which is the outcomes of the conference, 3. The master plan of Garden City MAITAMON planned by the basic idea in the New Garden City Concepts, and the enforcement planned decision of MITSUIKE Project, 4. The mechanism and the practice of community architecture (questionnaire, open class, workshop, group collection) in case of MITSUIKE Project, and 5. Future plan.
 In the year 2005, the following topics are focused on; 1. Process of collecting the community members (Community Design), 2. Individual meetings to propose the basic housing design (Residential Design), and 3. Community workshops for purpose of discussing the construction agreement, the green space agreement, and the design guideline (Regulation Design).
 In the current fiscal year, after referring the outline of Garden City MAITAMON, MITSUIKE Project, and the background of this study, 1. Agreements and guideline (Regulation Design), 2. Proposal of housing design (Residential Design), and 3. Supporting system (Network Design) are focused on, while classifying three main topics of this projects; Spatial Design, Community Design, and Community Management.

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 近代デザインは、19世紀の産業革命の影響を多大に受け、技術の進歩とともに感性と機能を融合したデザインとして今日に至っている。各時代のデザインをみると、当時の社会状況や生活環境と深い関わりがあり、人間のニーズやウォンツに敏感に反映しながら生活の中に浸透している。
 本研究は、20世紀におけるファッション環境デザインの変遷を政治、経済、文化などの社会的コンテクストとの関連性の中で、ファッション、環境・建築、ビジュアル、プロダクトデザインなど各分野の視点をふまえて考察したことを報告する。

The change of a fashion environmental design of the 20th century and the prospects to the 21th century

MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
SASAKI, Hiromu
Honorary Professor
NOGUCHI, Masataka
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
ITSUMI, Kenjiro
Professor, Department of Product Design, School of Design
FUJIYAMA, Tetsuo
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
HASHIMOTO, Eiji
Professor, Department of Media Arts, School of Progressive Arts

 The modern times design caught influence of the Industrial Revolution of the 19th century. And it became the design which fused by sensitivity and a function with technical progress.A design of each times has adeep retation of social situation and living environment of those days. It reflects it in human needs and desire sensitivety, and it seeps in life.
 This study reports that weconsidered the change of a fashion environmental design in the 20th century,in asocial context such as politics, economy and culture with a viewpoint of a fashion design, architecture/environmental design, visual design and a product design.

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 デジタル時代は、視覚と聴覚の時代だ。
 いままで五感でとらえていた世界に、視覚と聴覚だけでアクセスするのがデジタルである。対象に二感のみでつながるため、匂いの情報やふれあいの感覚などは認識されない。このようなつながりは、やがて思いやりや慈しみといった人間的な感性を萎えさせる。デジタル時代は、偏ったつながりの時代ともいえる。
 ところが、対象とのつながりはエコロジーの本質において、もっとも重要な切り口だ。人と人、人ともの、人と自然、人と地球などの関係を自分の生活に近づけ、どのくらい深くつながれるか、理解できるかが、その人のエコロジー観を形成する。
 ここに、現代に生きる私たちがエコロジーを語る難しさがある。
 本研究は、パーマカルチャーで知られたエコ・ビレッジ「クリスタル・ウォーターズ」を中心に、元祖生活協同組合の街「マレニー」、そして自家菜園でパーマカルチャーを実践するエコロジスト、デジャーデン・由香理さんのエコ・哲学を、つながりというキーワードのもとに考察する。。

DESIGN CONCEPT OF ECO-VILLAGE, "CRYSTAL WATERS"

KAWAI, Hiroyuki
Professor, Department of Visual Design, School of Design
KODAMA, Yuichiro
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
TOYAZAKI, Mitsuo
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design

 The digital age is the visual/audio age.
In the digital age, we access using only visual and auditory senses the world which we so far perceived using five senses. In this way, because we are connected with an object by using only those two senses, we do not acknowledge such information as smell or the feeling of communication. Such relationship eventually deteriorates humanistic sensitivity such as compassion or sorrow. We can say the digital age is the age of biased relationship.
 However, the relationship with an object is the most important cross-section when we think of the essence of ecology.
 How close a person can bring to his/her life such relationship as that between people, people and things, people and nature or people and the earth, how deeply the person is involved in the relationship and how much the person can understand the relationship ミ all these form his view on ecology.
 This makes it difficult for us who live in this present age to discuss ecology.
 This study discusses, with the keyword of relationship, mainly the eco-village ヤCrystal Watersユ known for permaculture, as well as Maleny the town of the first cooperative association and the ecologic philosophy of Desjardins Yukari, an ecologist practicing permaculture in her home garden.

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 兵庫県下において西脇地区の播州織、豊岡地区の鞄、加古川地区の靴下、姫路瀧野地区の皮革製品、神戸長田地区の靴などファッション関連の地場産業が点在している。しかし、どの地区においてもファッション産業の長期低迷、中国を代表とする海外生産地との価格競争に巻き込まれ、規模を縮小せざるを得ない状況に陥っている。それぞれの地区においては「ものづくり」における高度な技術力を持っているもののこれまでメーカーに依存し、下請け生産に甘んじてきたことから、独自の企画、およびその発信に対する努力がされていなかったことが共通の現状課題である。そのような高度な生産技術を持つ地場産業と研究と教育の中で育んできたデザイン力を持つ本学が独自企画による商品開発へ向けて連携することにより、地場産業の活性化を行うとともに、「ものづくり」を通じ、社会に即した人材育成の可能性とその教育的効果に関する研究の報告を行う。

A study about activation of local industry by industry-university cooperation and possibility of the training of a talented person corresponding to society with a key word "the making of thing".

NOGUCHI, Masataka
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
SASAKI, Hiromu
Honorary Professor
MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
NAKAGAWA, Shinobu
Lecturer, Department of Product Design, School of Design
HIIRAGI, Nobue
Research Associate, Department of Fashion and Textile Design, School of Design

 There is much local industry of production place of a product of a fashion such as Bansyuori of Nishiwaki district, bag of Toyooka district, socks of Kakogawa district, skin leather products of Takino, and shoes of Nagata district in Hyogo. For slump of a long term of fashion industry, and price competition with offshore production place such as China, their business of local industry was reduced in scale. They did only subcontract production so far though they had advanced technology in "the making of thing". It is their common problem not to have performed production by an original plan. This is a report of study about activation of local industry by industry-university cooperation and possibility of the training of a talented person corresponding to society through "the making of thing".

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身障者の衣服制作のためのユニバーサルボディの研究開発(1)

見寺貞子〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉
野口正孝〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉
相良二朗〈デザイン学部プロダクトデザイン学科教授〉
池田公信〈(株)七彩クリエイティブセンター京都造形チーム課長〉
荻田 實〈障害者団体しあわせ会会長〉
小山美代〈社会福祉士・ケアマネージャー〉

 衣服制作でのボディ*1は、着用者の型紙(設計図)制作に必要不可欠な備品である。しかし現在、健常者の男女や子供の一部のサイズに対応したものしか開発されておらず、身障者用ボディは皆無である。今後、身障者を含めたさまざまな人が質の高い生活を営むためには、選択肢のある衣服の提供が重要であり、そのためにはボディの研究開発が欠かせないものと考える。
 本報は、今後高齢化が進む中で増え続けると予測される片麻痺の女性に対応できる可動式ボディ*2の研究開発を行った。そのプロセスを通じて得られた知見と今後の課題に関して報告する。
*1ボディ:衣服制作時に人体の代わりに使用する裁断用人台
*2可動式ボディ:丈寸法や肩傾斜角度などが可変する人台

Research and Development for a Universal Dummy : A Study for the Persons with Physical Disabilities (1)

MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
NOGUCHI, Masataka
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
SAGARA, Jiro
Professor, Department of Product Design, School of Design
IKEDA, Kiminobu
Nanasai Creative Center, Co.
OGITA, Minoru
Organization for the Disabled, SHIAWASE Association
KOYAMA, Miyo
Social Worker/Care Manager

 The "dressmaking dummy" Note (a) is a necessary for a designer to produce patterns of clothes. However, existing dressmaking dummies standardized in JIS (Japan Industrial Standard) can accommodate only for the body frames of adults and children without any physical disabilities and problems. The society wants to play an important role to improve the quality of life for the persons with physical disabilities through providing a wide variety of clothes comfortably fitting their body frames. In this context, we believe that our first step should research and develop a dressmaking dummy which enables us to easily produce the patterns of clothes for the persons with physical disabilities.
 This report has researched and developed an "adjustable dressmaking dummy" Note (b). This type of dummy is particularly useful for producing the patterns for the women with hemiplegia, who are expected to increase while growing elderly population. Today, we will present the overview of our study and problems at issue in this filed of study for further discussion.
Note:
(a) Dressmaking dummy is a tool used to produce a pattern through draping.
(b) Adjustable dressmaking dummy is a kind of dressmaking dummy which is fully adjustable in the area of the shoulder angles and lengths.

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「イーブン・アート・プロジェクト」によるデザインへの実践教育に関する研究

-ユニバーサルを視点としたモノ・コトづくり-

見寺貞子〈デザイン学部ファッションデザイン学科教授〉
柊 伸江〈デザイン学部ファッションデザイン学科助手〉
畠健太郎〈元・ファッションデザイン学科技術職員〉

 震災10年の平成17年、復興に向かう兵庫、神戸において、「第3回ユニバーサルデザイン全国大会」が開催された。本校は、ファッションデザイン学科の教員や学生約50名を中心に「イーブン・アート・プロジェクト」(even art project)を設立した。
 Evenとは、平らな、平等を意味し、これらのキーワードをもとにユニバーサルデザインについて考え、ファッションショーとショップの提案を行った。さらに18年3月に、「みっくすさいだー」というファッションブランドの企画提案も行った。ユニバーサルデザインは、ともすれば高齢者・障害者専用と思われがちであるが、本来のユニバーサル(すべての人が快適に)という意味での社会への普及にはまだ至っていない。今後ますます少子高齢化が進む日本において、次世代がユニバーサル社会実現を目指して、デザインを考え実施することは重要であり、今後も継続していきたいと考える。本報は、「イーブン・アート・プロジェクト」の試みに関して報告する。

A Study of the Practical Training for Design in the Even Art Project

MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
HIIRAGI, Nobue
Research Associate, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
HATA, Kentaro
Former Technical Staff, Department of Fashion and Textile Design

 In 2005 (after ten years past from the Great Hanshin-Awaji Earthquake of January 17, 1995), as a part of reconstruction of Kobe city, the third nationwide event for the "Universal Design" (design works that assure the comforts of life for all people) was held. Kobe Design University actively participated in this event with the approximately 50 students and instructors and established "Even Art Project" at the same time.
 In the project, we proposed the concept of the Universal Design along with the keyword, "Even" (smooth, flat, and equal), organized the fashion show, and started up retail branches to distribute the products presented at the show. Additionally, in March 2006, we also developed the fashion brand called"Mix Cider," dealing in apparels and accessories with the concept as mentioned above.
 Originally, the word, "Universal Design" should be used in our society not only for disabled but also for ALL people. That people extensively comprehend the concept of Universal Design is important to accomplish the highly matured society in the next generation from the view point of "Universal," while growing population of the elderly. This report would focus on how the "Even Art Project" works in the context of Universal Design.

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 未曾有のスピードでアジアは近代化されている。人々の生活も欧米化に向かって日々発展・進化しつづけている。少数民族が暮らす地域さえ年々近代化の波が押し寄せ、長い間守られてきた固有の生活環境と伝統的な文化が変化し始めている。漢民族や少数民族は、彼らの住む環境、気候風土、生活習慣や宗教にみごとに適合した衣.食.住のデザイン文化の伝統を脈々と受け継ぎ、伝えてきた。この両者の文化も徐々に、しかし着実に欧米化と言う路線に舵が切られ、欧米風の便利さや安易さを求める生活に変わろうとしている。
 本研究では、このような現実をふまえ、貴重な漢民族と少数民族の文化遺産を、総合デザインの視点で調査・研究し、データーベース化することを主たる目的としている。
 本年度の調査対象地区として、文物や文化、宗教が、東から西、西から東へと行き交い、悠久の昔から東西文化交流の中心的役割を果たしてきたシルクロードが通過する地域新疆ウイグル自治区に注目し、その地域におけるファッション(民族衣装からアクセサリー等)から祭り、楽器、生活品のデザイン等に関する予備調査を実施したので報告する。

Research on the Cultural Design of Chinese Ethnic Minority Groups
-Preliminary Study of the Xinjiang Uyghur Autonomous Region-

YAMAGUCHI, Keiko
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
NOGUCHI, Masataka
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
TANAKA, Nami
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
MATSUMOTO, Mihoko
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
TAMAGAWA, Eri
Research Associate, Graduate School of Design Research
SASATANI, Teruo
Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
SAGARA, Jiro
Professor, Department of Product Design, School of Design
JIUJUN, Cheng
Research Student, Graduate School of Design Research

 Asia is modernizing with unprecedented speed. Peopleユs everyday life is evolving and developing toward the European-American standards. This wave of modernization transcends to areas populated by the ethnic minority groups and it is starting to change their long followed traditional culture and daily life.
 Chinese people and the major minority ethnic groups admirably adapted features of the environment, climate, life and religion into their clothing design, food and living. These molded their tradition and were transmitted from one generation to the other. However, both cultures are gradually westernizing, reckoning the conveniences and practicalities of European-American cultures.
 Considering this fact, this research aims at the study of the valuable cultural heritage of Chinese people and the small ethnic groups turning the information into a database in an integrated design view.
 The research focuses on the Xinjiang Uyghur Autonomous Region where cultural and religious exchange was constantly carried out from east to west and vice versa since time memorial as a central area of the Silk Road. This is a preliminary study which covers their traditional costumes and accessories, festivities, musical instruments and their daily items designs.

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舞台衣装制作プロジェクトにおける教育効果の報告
-ミュージカル『シンデレラと魔法の靴』-

安田雅子〈デザイン学部ファッションデザイン学科助教授〉

 「震災10年神戸からの発信」という震災復興記念事業の一つとして、2005年11月、神戸市長田区で上演されたミュージカル『シンデレラと魔法の靴』で、本学ファッションデザイン学科が衣装制作、プロダクトデザイン学科が舞台装置制作で参加した。
 音楽、産業、行政、地域、さらに大学との連携プログラムで、地域の文化と産業を発信し、復興支援を行うというもので、本学科担当の衣装制作では、1年生から4年生までの学生有志でプロジェクトを編成。音楽と衣装制作という初めての取り組みにファッションデザイン学科の学生たちがどう関わっていったのか、衣装の監修、および制作指導にあたった著者の視点から、本プロジェクトにおける経過、ならびに教育効果の報告を行う。

Report of the educational effect in a musical theatrical
-costumes project with the theme of "The magic of Cinderella shoes"-


YASUDA, Masako
Associate Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design

 As one of the earthquake disaster revival commemoration project of Ten years dispatch from earthquake disaster Kobe, which is performed in Nagata-ku, Kobe-shi in November 2005, our school of Fashion Design participated in the clothes making on the musical works of "The Magic of Cinderella shoes", while our Product Design participated in the stage setting of the same project.
 In conjunction with the culture and industry, the reconstruction assistance is performed by a cooperation program within the Fashion Design Department, which is composed of [Musical, related Industry, and regional administration]. The clothes making works for this subject of study is performed voluntary by the student from a first grade to fourth grader.
 The progress of our student of fashion design in this project especially from my viewpoint which was in charge of editorial supervision of clothes and work instruction in how it would concern itself was reported as an educational effect in the first measure called musical and clothes making works.

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 携帯端末上のアプリケーションとして、現在ゲームその他にiアプリを用いることが多い。ここでは、最近問題になっている被虐待児童を早期に発見するため、児童の日常の様子から虐待の兆候を察知する手法を考案して、携帯電話で実行できるiアプリによって虐待の可能性を見つけるデータ収集システムを構築している。
 まず、1では研究の背景と目的、および研究方法について述べる。2では被虐待児童が発するサインについて述べる。3ではここで開発する携帯iアプリシステムの流れについて述べ、4で調査手順とデータの集計方法について述べる。5では本報告のまとめと展望を述べている。

Use of i-Apli on Mobile Device
-Towards the Detection of Abused Child at Early Stage-

HIRANO, Kotaro
Honorary Professor
AZUMA, Masumi
Professor, Center for Design Studies
MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
SOWA, Tomoyuki
Lecturer, Department of Product Design, School of Design

 In the modern application on mobile terminals, the i-Apli is often used to develop games. In this paper, the recently closed-up problem, an approach to detect the abused child from the behavior of his/her daily life, is discussed, in order to find out the abused child at the early stage. For this purpose, a data collecting system is developed here, to find out the abused child by using i-Apli on mobile terminals.
 In Section 1, the background and the purpose of present work, and approach of research are outlined. In Section 2, the danger signals issued from abused child are studied. The flow of i-Apli system on mobile devices developed here is described in Section 3, and the process of survey and data collecting method, are described in Section 4. Finally Section 5 presents the future perspectives of the present paper.

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 2005年夏、北京理工大学・東西大学・神戸芸術工科大学の3大学による国際合同調査を実施した。中国山西省霊石県にある「王家大院」において大学院生、教員の総勢70名が、予備調査・本調査・調査報告会・二次調査・国際シンポジウムのいずれかに関わり、蓄積した調査資料や研究発表資料を3大学間で共有することができた。特に本調査においては61名、7カ国の学生と教員による混成チームが編成され、2日間にわたって実測調査をおこない、各種データの収集に努めた。本報告は、計画の立案から実施にいたる経緯を報告し、次年度に向けた合同調査のための資料とするものである。

3 University combination investigation
-Ouke Dain as an example-

OTA, Syosaku
Professor, Department of Product Design, School of Design
SANO, Hirozo
Associate Professor, Department of Product Design, School of Design
SAIKI, Takahito
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
YAMANOUCHI, Makoto
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
FUJIMOTO, Syuzo
Professor, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
YASUMORI, Hiromasa
Lecturer, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts
IMAMURA, Fumihiko
Professor, Department of Visual Design, School of Design
KAWAI, Hiroyuki
Professor, Department of Visual Design, School of Design
MITERA, Sadako
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design

 In the summer of 2005, we (Beijing Institute of Technology, Dongseo University, and Kobe Design University) had a international joint research project. We were composed of graduate students and faculty members, and carried out the pilot survey, the main survey project, the briefing session of the main survey project, the second survey, and the international symposium. In all 70 of us joined one or some of them, and we could share the research data and the results of these studies. Especially in the main survey project, we were 61 people in all, composed some mixed teams consist of 7 countries'students and faculty members, and made a survey for 2 days. In this report, we intend to report the progress from the planning to the practice for the next joint project.

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 2005年8月に中国山西省霊石県にある王家大院において、集落内の小祠の全貌を把握し、その性格を明らかにすることを目的として調査を行った。本稿はその調査報告である。
 現地調査では、すべての小祠の場所を確認し、写真により記録し、一部については実測も行った。その結果から、小祠の分布と配置、建築としての特徴、祭神、用いられた吉祥文様の意味等の視点から考察を行った。その結果、小祠の性格について以下のことが判明した。
・王家大院には路地のアイストップの位置や門の脇に29箇所31件の小祠が存在し、信仰上の機能に加え、夜間には街灯の役割も果たしたと考えられる。
・そのうち約三分の二が土地神を祭り、残りのほとんどが門神を祀っている。
・建築の規模が大きく複雑なもの、吉祥紋様彫刻で飾られるものは土地神の小祠に多く、主として小祠入口上部の装飾、控壁、台座中央部に福・寿・喜を表す図案が用いられる。

A study on small shrines in Wangjia Dayuan

YAMANOUCHI, Makoto
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Designs

 In August 2005, we made a field survey on small shrines in Wangjia Dayuan, Shanxi, China. The purpose of this study is to make it clear that how many small shrines there are and where they are, and also what kind of roles or characters they have.
 Through this research, the following facts are revealed.
・In Wangjia Dayuan, there are 31 small shrines in 29 places. They are located on the alleys as eyestops or beside the entrance gates of the each residence, and they used to play the role of streetlights at night.
・Over 60% of the small shrines are dedicated to the god of land, and the rest of them are the god of gate.
・Most of the bigger and complicated small shrines filled with auspicious carvings are dedicated to the god of land. And between the center columns, sidewalls or pedestals have many carvings which symbolize good luck, longevity or joy.

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視覚情報の遮断による集団の心理と行動の変化
-ダイアログ・イン・ザ・ダーク参加者のアンケートを通して-

相良二朗〈デザイン学部プロダクトデザイン学科教授〉
筒猪和夫、吉川公二、大西淳浩、岡下篤司、川上 豪 〈ダイアログ・イン・ザ・ダーク・ショーケース・イン神戸実行委員会〉

 1989年にドイツのハイネッケ博士が考案したダイアログ・イン・ザ・ダークは、光を完全に遮断した空間をつくり、少人数のパーティーが全盲の人にガイドされて暗闇の中を探索する体験型のワークショップであり、わが国では1999年から各地で開催されてきた。著者らは2005年夏に神戸で開催する機会を得、9日間で743名が体験した。参加者の殆どは濃密な感想を残し、視覚を奪われることによる他の感覚器官の覚醒や、視覚障害や視覚に障害のある人に対する考え方の変化、あるいは互いに見えないことで見ず知らずの人々が助け合い、仲良くなれ、触れ合うことで安心し合える変化を表現した。このイベントは、多様性を理解し、相手の立場を考える態度を自然に育む作用があり、ユニバーサルな社会づくりに対して極めて有効なものであることが明らかとなった。

Behavior and Mentality Alteration by shut out Visual Information under the Perfect Darkness.
-Through the Impression sheet written by participants of the Dialog in the Dark Showcase in Kobe-

SAGARA, Jiro
Professor, Department of Product Design, School of Design
TSUTSUI, Kazuo/YOSHIKAWA, Kouji
ONISHI, Atsuhiro/OKASHITA, Atsushi
KAWAKAMI, Go
An Executive Committee of the Dialog in the Dark Showcase in Kobe


 The Dialog in the Dark is unique event developed by Dr. Heinecke in 1989, in which several participants walk around in the perfect darkness with an attendant who is blind. In Japan, some workshops have been held since 1999. The authors hold it in Kobe, last summer. We had 743 participants in 9days, and then we got 716 impression sheets from them. Most of the sheets were filled with letters, and many of them touched three points; the first was awaken of other senses, the second was awareness alteration to the persons with disabilities, and the third was that the party members could easily talk together as close friends, however they met first.
 We found the DID highly effective as a system to develop Universal Society.

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屋外照明の照度・色温度・輝度に関する考察
-神戸市三宮周辺地区(北野町・三宮駅北側・南京町・旧居留地・メリケンパーク)を事例として-

相澤孝司〈デザイン学部プロダクトデザイン学科助教授〉
曽和具之〈デザイン学部プロダクトデザイン学科講師〉
安森弘昌〈先端芸術学部造形表現学科講師〉

 本研究の目的は、より快適な屋外照明のデザインを行うために、物理的要因と心理的要因との関係を明らかにすることである。
 神戸市三宮周辺には、特徴ある空間イメージをもつ5カ所の地区が存在することに着目した。同地区において屋外照明の調査を行った結果、デザイン構成要素、および照明空間の物理量(照度・色温度・輝度)は、それぞれの地区ごとに特徴を持つことが明らかとなった。
 本研究結果から調査地区は、物理量および心理量の定量化による比較検討が可能となる実験空間であることが確認された。

Study on Illuminance, Color Temperature and Luminance for Outdoor Lighting within the Urban Space Area.
-Study Case around Sannomiya in Kobe City. (Kitanocho, North path of Sannomiya Station, Kyukyoryuchi, Nankin-machi, and Meriken Park)-

AIZAWA, Takashi
Associate Professor, Department of Product Design, School of Design
SOWA, Tomoyuki
Lecturer, Department of Product Design, School of Design
YASUMORI, Hiromasa
Lecturer, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts


 The objective of this research was to clarify and to design the comfortable of Outdoor lighting tendency in the relation from physical lighting factors to psychological lighting factors.
 We survey five different areas of outdoor lighting around Sannomiya in Kobe City and successfully clarified the tendency aspect of lighting design from the point of physical lighting factors (illuminance, color temperature, luminance).
 The result of research in the district areas was the findings of Experiment Space factors where the quantity of physical lighting factors was compared by the quantification of psychology aspect which is set enabled in this experiment.

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コンピュータによる制御システムを用いたモノづくり教育の手法に関する研究
-マン-マシンインタフェースデザイン教育の基礎的研究-

曽和具之〈デザイン学部プロダクトデザイン学科講師〉
向井昌幸〈デザイン学部プロダクトデザイン学科助教授〉
谷口文保〈先端芸術学部造形表現学科講師〉

 近年、ロボットへの関心が高まる中、マン-マシンインタフェースデザインの重要性が叫ばれている。二足歩行がよりスムーズに行えるようになり、また、様々な喜怒哀楽表現が可能になるなど、人間のしぐさと非常に似通った表現を可能にする技術の進歩はめざましい。すでにロボットと人間が日常生活で共存することは夢の世界ではなくなりつつある。このとき、デザイナーが考えなければいけないことは、ロボットと人間がいかに円滑にコミュニケーションがとれるようにインタフェースをデザインするかである。本研究は、デザイン大学でのカリキュラムにおいて「マン-マシンインタフェースデザイン」の思考方法を実際の制作を通じて学生に教授することを目的とする。
 実習カリキュラムの中で、私たちは、学生がスムーズに制御された動きをデザインできるように、「ハンディークリケット」と呼ばれる小型コンピュータを使用した。 ハンディークリケットはマイクロチップPIC16C715プロセッサを搭載し、4096バイトのプログラム・データメモリを持つ。2系統の直流出力をコントロールすることができ、また、2系統のアナログ入力と赤外線通信機能を有している。ハンディークリケットはクリケットロゴ言語でプログラムが可能であり、グラフィカルなGUIでプログラム可能なロゴブロックスでの制御も可能である。
 学生は制作物の「かたち」「動き」を考えながら、動き「構造」をプログラミングしていった。また、私たちは彼らの実習に取り組む様子をビデオカメラやスチルカメラなどで細かく記録しながら、彼らが常にエラーを発見しやすいように心がけた。
 以上の研究から、以下の知見を得た。1)制御することを中心にしたコンピュータ利用を学生に理解させた。2)デザインを思考する上でのリフレクションの重要性を確認した。3)マン-マシンインタフェースデザインの重要性を実際の制作から学生に教授させることができた。

Possibilities in design education using tiny computers
-Fundamental research for education of man-machine interface design-

SOWA, Tomoyuki
Lecturer, Department of Product Design, School of Design
MUKAI, Masayuki
Associate Professor, Department of Product Design, School of Design
TANIGUCHI, Fumiyasu
Lecturer, Department of Plastic Arts, School of Progressive Arts

 Recently, designers have to think about man-machine interface design when they design the Robot. Robots can become walking, laughing, interacting, and showing emotion and many other human behaviors. It is not a dream that human and robots live together. At that time, we designers should discuss about the emotion of robots when the robots contact to us. Making the new emotions of robot will make a new world of man-machine interface design about robot. Our purpose is exploring a possibility of the educational technique that students learning design can understand a computer program and they can learn "man-machine interface design".
 In this practice, students expressed the fundamental emotion of robots using the tiny computer named "The Handy Cricket" in our design curriculum. The Handy Cricket is based on the Microchip PIC16C715 processor and includes 4096 bytes of user program/data memory, two DC motor outputs, two analog inputs, bidirectional infrared communications, a custom Cricket Bus expansion jack, and a 4-AA cell battery holder. The Handy Cricket is programmed with the Cricket Logo language, available both text and iconic versions.
 Students make some emotions of robot, thinking "shape", "motion", "mechanics" and "program" using the computer. We record their work process in detail and analysis how they have the first idea, program, make a shape, control and avoid some errors.
 From the practice, we considered that we educate, (1) Practical using of The Handy Cricket as a self-expression tool, (2) Importance of reflection when students think about the idea, and (3) The meaning of man-machine interface design.

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 西宮市御前浜は、阪神間に残る貴重な自然海浜のひとつである。かつては海水浴場として賑わい、埋め立てや防潮堤の建設により周辺環境は変化したが、今も近隣住民の散策の場となっている。本稿では、その御前浜の空間をさらに有効利用するためにおこなった3つの調査・実践活動を報告する。それは、浜の現在の利用状況調査、場所のイメージをめぐる映像上映会の実施、浜の自然環境のリラクゼーション効果に関する調査の3つである。これらを通し、御前浜には都市部の公共的な場として有効利用できる空間的素地があること、そのためには単純なハード整備ではなく地域の歴史や人々の暮らしに根ざしたソフト寄りの提案が重要であること、自然海浜ならではの生態系の資源も重要な要素であることなどを確認した。これらは、今後の御前浜や都市的な公共空間のあり方を考えていく上で有効な成果であると考えられる。

Investigations and Experiments for the Reorganizing Project at Omaehama Seaside in Nishinomiya City

HANADA, Yoshiaki
Professor, Department of Environmental Design, School of Design
KAWAKITA, Takeo
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
UEHARA, Misato
Research Associate, Department of Environmental Design, School of Design
AKAMATSU, Mai
Special Researcher at Design Research Institute

 Omaehama in Nishinomiya City is one of few natural beaches left between Osaka and Kobe.
 In this article, following 3 topics are reported:
 1) Investigations of the present activities in the beach
 2) Experimental projections of nostalgic and artistic images on the beach
 3) On-the-spot investigation of the relaxation effect of the natural environment
 Consequently, environmental potential of the beach was rediscovered and the involvement of the local people in the process of reorganization of the beach was confirmed to be essential.

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 本報告は開発途上国で地域開発の一方策と広く認識される観光開発に焦点をあて、事例考察を行った結果をまとめた。増大傾向が続く国際観光と経済的効果への期待から、開発途上国では観光開発計画が策定、実施されている。一方で開発による地域固有の文化、歴史的側面への負の影響も指摘され、開発影響に関する評価と効果的、持続的方策は模索中である。本報告は中東地域ヨルダン国を事例に、観光開発の地域影響を文献資料、関係者ヒアリング、現地調査を通じて考察し、効果的で持続的な観光開発方策についての提言に関する考察をまとめた。これにはa) 既存観光資源の活用、b) 既存資源の改修とネットワーク構築、c) 各国支援機関、国際機関、NGO等外部支援の可能性を探る、d) 地域住民の観光開発への参加機会提供、オウナーシップ啓発、e) 地域の教育、訓練機関の活用が含まれる。尚、本研究はH17年度神戸芸術工科大学共同研究として行われた。
キーワード:観光開発、開発途上国、地域開発、ヨルダン

The Regional Resources and Tourism Development in Developing Countries
-A Case Study of Jordan-

TANAKA, Nami
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
YAMAGUCHI, Keiko
Professor, Department of Fashion and Textile Design, School of Design
TAMAGAWA, Eri
Research Associate, Graduate School of Design Research

 The paper discusses the initial field surveys to understand the conditions of tourism development and its contribution towards regional development in developing countries.  The areas surveyed in this case study were Jordanian cities. There are some international aid projects activities are under implementation. It was believed some clues can be extracted for sustainable tourism development for the regional development, which may be referred to other regions. The reasons for focusing on Jordanian cases are there have been the increasing potential and demand of tourism development in Middle East and an accessibility of information of existing master plan and ongoing projects supported through the ODA by Japanese government. The interview survey of party concerned and field survey was carried out in 2005.
 The cities studied in this survey were Salt and Karak, perished in 19th century where historical resources were inherited. However, as is often the cases in many other local cities in the world, contemporary changes in social system such as governance, transportation, economic activities, and demography forced them into decline. Therefore, those cities are straggling to keep their sustainability through tourism development. Yet, their tourism resources are neither popular nor equipped to attract mass tourism from all over the world. The intention of the study focused on the impacts of tourism development in the regional development context. Therefore, it chose less advantaged and in need of revitalization areas. The study preliminary applies the Strength, Weakness, Opportunities, and Threat (SWOT) analysis for assessment. The discussion was carried out based on the results of analysis and it provided some positive factors of tourism development in the regional development.
 The findings include some aspects of tourism development measures. They are; a) utilization of available tourism resources, b) application of renovation and re-routing of existing tourism resources in order to make use of available resources and creation of network among them, c) provision of technical assistance from the outside including international aid agencies and NGOs, d) participation and ownership building of local residents in tourism development activities, and e) involvement of existing training institutions in the area.
 Keywords: Tourism Development, Developing Countries, Regional Development, Jordan

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 コンピュータ技術、情報技術の発達と展開によって、われわれはマイクロ・プロセッサが組み込まれた情報環境のなかに日常的に暮らすようになっている。コンピュータ自身のインタフェイス・デザインやアプリケーションのインタフェイス・デザインの研究や開発に比べて、このような日常的な空間や生活環境についての研究や調査、実験などはそれほど多くない。いくつかの欧米芸術系の大学においては、このようなコンピュータ技術に基づいた情報環境におけるサーヴィスなどについての、先進的な教育プログラムを見ることができる。本報告においては、先鋭的なインタラクション・デザインや調査を実践する芸術大学、デザイン教育機関を紹介し、インタラクション・デザイン・インスティテュートのアカデミック・ディレクター(2006年7月まで)である、ギリアン・クランプトン・スミス教授へのインタビューを紹介する。

Strategy of Interaction Design Education for Informational Environment in Art Institution and Art Universities

KOYAMA, Akira
Professor, Center for Design Studies
OKABE, Noriaki
Professor, Center for Design Studies
SUZUKI, Akira
Professor, Graduate School of Design Research
HASHIMOTO, Eiji
Professor, Department of Media Arts, School of Progressive Arts
FUJIYAMA, Tetsuro
Associate Professor, Department of Environmental Design, School of Design
OKAMOTO, Tomohisa
Lecturer, Center for Design Studies
EIGEN, Masahiro
Research Associate, Department of Visual Design, School of Design

 Thanks to the development of a computer technology, we are living in an informational environment with micro-processor which installed in usual products in everywhere. Compared with the studies and applied interface design for computer itself and application software for the computer, there are not so many researches and trials on this environment. In several institutes and universities in Europe and United States, we can find advanced educational programs for such an informational environment and services based on computer technologies. In this report, we introduce avant-garde programs of interaction design and researches in the institute with an interview of Prof. Gillian Crampton Smith in Interaction Design Institute in Ivrea.


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